In mijn huis staat een stereo systeem. Nog steeds onderverdeeld in losse apparaten: CD speler, versterker, radio en ergens nog een platenspeler wanneer ik die nodig heb. Audiofielen konden tot vervelens toe discussies houden waarom losse apparaten zoveel beter waren dan een samengesteld systeem…

Nu is het wéér helemaal in de mode maar dan in de software industrie. In de afgelopen tijd hebben we daar al wat aandacht aan gegeven en met de introductie van NAV 2016 zal dit nóg interessanter gaan worden.

Wat is er zo interessant?

Laten we eerst opnoemen wat er onder andere nu te combineren is met Microsoft Dynamics NAV 2016:

  • Microsoft Azure
  • Microsoft Office 365
  • Microsoft CRM 2015
  • Power BI

Nu zult u zeggen, maar was dit niet eerder al mogelijk om deze pakketten te combineren? Jawel, ten dele en vaak met behulp van add ons om het naadloos te laten functioneren. Dat is nu niet meer het geval. Laten we de onderdelen één voor één af gaan:

Microsoft Azure

Dynamics NAV 2016 kan zo worden ingesteld dat deze Azure SQL gebruikt. Dit betekent ‘database as a service’ wat onderhoud weghaalt bij klant of Dynamics partner en fiks in kosten zal kunnen schelen. De hoeveelheid qua kostenvermindering hangt uiteraard af van de grootte van de database.

Het gróte voordeel van de Azure database is dat deze een gegarandeerde performance heeft, ongeacht het formaat van het bedrijf waarvoor Dynamics NAV moet functioneren. Tevens is het 99.99% van de tijd bereikbaar, wat uniek in de technische wereld is. Meer informatie over Azure kunt u binnenkort hier lezen.

Microsoft Office 365 & CRM 2015

Deze twee wil ik even gezamenlijk noemen. Binnen NAV 2015 waren er al meerdere zaken te combineren met Office 365 en dat is niet zo bijzonder veel veranderd. Niet dat dát niet interessant is – we zullen het daar later nog eens over hebben. Het is vooral de manier waarop dit nu ook met CRM kan samenwerken. Wanneer men de licenties voor CRM 2015 heeft kan de beheerder de desbetreffende gebruikers het product toewijzen met als resultaat dat het als applicatie in het menu van Office365 verschijnt.

De uitbreiding van het menu in Office365, nu met CRM

De uitbreiding van het menu in Office365, nu met CRM

 

Kijkend naar Dynamics CRM, zie je dat met de introductie van de nieuwe NAV 2016 er een naadloze integratie is te leggen. In beide programma’s is een directe koppeling op de specifieke onderdelen terug te vinden zodat je, waar nodig, een CRM of NAV proces kan starten. Binnen in NAV zitten onder de Navigate tab de functies die specifiek naar CRM verwijzen.

De functies die binnen NAV direct naar CRM verwijzen

De functies die binnen NAV direct naar CRM verwijzen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tevens heb je de CRM ‘factsbox’ inzichtelijk binnen in NAV wat uiteraard vele voordelen zal bieden, vóóral omdat de data in realtime wordt gedeeld. Iets wat voor personen die onderweg zijn zeer gemakkelijk zal zijn. Neem bijvoorbeeld een vertegenwoordiger die net een afspraak heeft afgerond; alle gemaakte afspraken heeft hij in CRM op zijn mobiel, tablet of wat voor device dan ook en deze kunnen direct bij het hoofdkantoor ingezien worden. Een order kan dus mét alle gegevens direct opgepakt worden.

De CRM ‘factsbox’ aan de rechterzijde van het scherm bij een klantenkaart

Er is nog veel meer mogelijk, iets waar we later dieper op in zullen gaan. U kunt via deze link nog een korte uitleg downloaden.

Power BI

Power BI zal grotendeels onbekend klinken. Deze tool is echter één van de handigste elementen waar vooral managers veel baat bij zullen hebben. Wanneer de koppeling gemaakt wordt – geen extra kosten – is Power BI in staat om alle data te verzamelen en verbanden aan te leggen. Het zal een verzameling aan overzichten geven waarin men dan zelf kan selecteren waar men het meeste baat bij heeft. Nota bene: Power BI Pro vereist wel een betaling per maand.

powerbi01b

Voorbeeld van een Power BI dashboard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Die selectie is onbeperkt, een ieder kan zijn eigen dashboard samenstellen. Of het nu specifiek gaat om Financieel, Verkoop of welke afdeling dan ook, alle data is benaderbaar en ‘vast te pinnen’ op het dashboard. Veel productkennis is hier niet voor nodig, een simpele uitleg is afdoende en de gegevens worden zonder verdere bemoeienis gerangschikt op de manier waarop het in het bovenstaande voorbeeld staat. Ook hier zullen we nog eens dieper op ingaan. Voor een korte omschrijving kunt u ook hier op onze site kijken, binnenkort ook een white paper daarover.

Wat nog meer?

We zijn hier expres niet diep op Office365 ingegaan. De samenwerking hiermee is zeker wel wéér verbeterd maar veel veranderd qua functionaliteit is er niet. Of we zouden het specifiek over de uitbreidingen binnen Office365 gaan hebben want hierin blijft Microsoft nieuwe apps en functies aanbieden. Ook daar zullen we het nog eens over hebben – voor ieder bedrijf een steeds aantrekkelijker product náást Dynamics NAV. De interactie van bovengenoemde producten zijn echter de meest belangrijke. Een overzicht van interne wijzigingen binnen Dynamics NAV zal binnenkort volgen!

Conlusie

microsoft-dynamics-nav-training-7-638Met de al bekende varianten van Dynamics NAV zijn al veel gebruikers bezig. We hoorden op de presentatie van Dynamics NAV 2016 dat dit nu reeds ruim over de miljoen gebruikers is en dat naar verwachting dit er tegen 2020 2 miljoen zullen zijn. Met All in One zien wij zeker in dat het veel mensen zal interesseren in de Dynamics familie. De funtionaliteiten die er nu bij zijn gekomen hebben nu al een enorme aantrekkingskracht. Het snel verkrijgen van jaaroverzichten, verlies & winsten etc is al jarenlang een veel gewenst iets. Door middel van Power BI lijkt het toveren… toveren, máár tevens de oplossing waar velen al lang op zitten te wachten!

 

Laat een reactie achter

vereist